zondag, juli 31, 2005
2046
"Waarom kunnen we niet teruggaan in de tijd?"
Soms zie je een film waarvan je weet dat hij heel je verdere leven een deel van je zijn, van je ziel gaat uitmaken. 2046 is zo'n film. Net zoals Breaking the Waves, L'Année Dernière à Marienbad, Le Mépris, Fucking Åmal, Stalker en Old Boy dat waren. Per toeval zijn dat ook allemaal films die ik niet wil terugzien. Elk beeld ervan staat voor altijd op mijn netvlies gebrand en een revisie zou gewoon teveel pijn doen. Het laatste uur van 2046 heb ik alleen maar geweend. Ik wist van geen ophouden, nu nog niet trouwens, terwijl ik dit schrijf. Waarom? Omdat Bai me deed denken aan iemand die op haar leek en waarvan ik heel veel heb gehouden, iemand die ik heel hard mis. Het was alsof ik zelf terug de tijd ingeslingerd werd en met haar aan tafel zat. Ik mag er niet verder aan denken of ik huil verder tot morgenvroeg. Er zijn tijden dat ik lach alleen maar omdat ze me vroeger zoveel plezier en mooie tijden bezorgd heeft. Vannacht kan ik alleen maar huilen en boos zijn op de tijd en het lot, beide gevoelloos en zonder moraal. Als je God echt aan het lachen wil brengen, moet je zeggen dat je een plan hebt.
"In een ander tijdperk..."
Het mooiste aan de film is hoe Wong Kar Wai laat zien dat de herinnering niet alleen uit verleden bestaat, maar uiteindelijk een samengaan is van heden, verleden en toekomst. Want wat we verlangen, wat we dromen en wat we níet gedaan hebben - onze gemiste kansen, die we niet grepen omdat we te trots waren, of te dom, omdat we dachten dat we slimmer waren dan het lot zelf - maakt uiteindelijk ook deel uit van wie we zijn. Zij die denken dat het leven een opéénvolging is van louter reële feiten en daden, die weet niet wat leven is. Pijn en eenzaamheid, liefde en geluk zijn geen tegengestelden maar juist complementair, het een kan nooit zonder het ander. Soms ben je daar blij om, soms vervloek je het hele bestaan, de dag dat je geboren bent. Vandaag vervloek ik even dit gehele bestaan.
En nu ga ik even stilletjes verder huilen.
zaterdag, juli 30, 2005
Even tussendoor...
Snik
Détroit
Vergelijk even met wat er de laatste jaren uit Europa is opgekomen: punkfunk, vet geluid, neo-trance, electroclash, minimal en microhouse... en het lijstje is waarschijnlijk nog niet volledig.
Mag ik hier even gewaagd doen en een parallel trekken met de kunsten van na WOII? Toen verloor Parijs (Kubisme, Fauvisme, Surrealisme,...) zijn centrale plaats in het kunstgebeuren aan New York (Abstract Expressionisme, Minimalisme,...). Als culturele hegemonie de voorbode is van politieke hegemonie dan ziet het er weer eens niet goed uit voor de Amerikanen.
Ok, misschien klink ik hier als een Amerika-hater. Dat ben ik absoluut niet. Ik ben geen hater van niks (tenzij van circus, musical, opera en operette) maar ik moet gewoon constateren (zoals Norman Mailer jaren geleden al wist) dat een volk dat zo weinig cultuur en zo weinig kennis van de rest van de wereld heeft, gewoon niet geschikt is om de wereld te leiden.
Dus: als we slim zijn, worden de Europeanen snel vriendjes met de Chinezen en de Indiërs. Maar wel snel dan, aub.
vrijdag, juli 29, 2005
Top of the World, ma!
Het gaat om:
War of the Worlds
Jerry Maguire
Top Gun
Risky Business
Notting Hill
Erin Brokovich
My Best Friend's Wedding
Pretty Woman
A Beautiful Mind
Pirates of the Caribbean
Ocean's Eleven (slechtste film ooit gemaakt zonder twijfel)
Moulin Rouge
Ik laat er nu nog enkele tussenuit. Geloven ze nu echt bij Newsweek dat we binnen 50 jaar nog naar deze hoop bagger gaan willen kijken? Lordy! Ooit zal een wetenschapper het Amerikaanse brein aan een grondig onderzoek onderwerpen en vaststellen dat de domheid er genetisch ingebouwd zat. Want met zo'n instelling kan je volgens mij onmogelijk lang leider van de beschaafde wereld blijven. Ondertussen slaak ik een zucht van verlichting als deze week wordt vastgesteld dat het bioscoopbezoek maar blijft teruglopen, voornamelijk door het onvoorstelbaar ondermaatse niveau van de Amerikaanse films.
Overigens wens ik hier ook een lans te breken voor het zorgvuldig en compleet bekladden van de affiches van Mr. & Mrs Smith. Waar zitten die graffiti-artiesten als je ze nodig hebt?
donderdag, juli 28, 2005
Science Faction
Begrijp me overigens niet verkeerd: dat een nieuwe generatie de muziek van Carl Craig zo gaat leren kennen is een goede zaak en ik heb ondanks het grote aantal first editions in mijn platenkast allerminst last van elitarisme, maar het smaakt toch wel heel zuurtjes als je 30 euro of meer neertelt voor een originele Retroactive, om enkele maanden daarna te constateren dat Planet E elk nummer apart gaat heruitbrengen, met een prijskaartje van minstens 12 euro per 12-inch uiteraard (waar dan uiteraard op de b-kant een onuitgegeven nummer of onuitgegeven remix opstaat). Het zou me bijvoorbeeld veel minder storen als ze de originele versies - eventueel met nieuw artwork - gewoon zouden herpersen, zoals laatst met de 69-reeks is gebeurd. Maar dit zijn gangsterpraktijken waar echte muziekliefhebbers en verzamelaars de dupe van worden, terwijl zij juist degenen zijn die ervoor zorgen dat men zijn vinyl nog aan de straat stenen kwijtraakt.
Laat deze weeklacht u overigens niet tegenhouden om Landcruising tot u te nemen, want het is een fantastische plaat maar dit moest ik toch even kwijt.
woensdag, juli 27, 2005
CSI
Unlimited
Enkele slotbemerkingen bij 10 Days Off 2005
- Ontzettend veel goede live-acts gezien (Lopazz, Mathew Jonson, Spiritcatcher, MIA, The Bug, Mu, Who Made Who, The Neon Judgement, Whitey, Henrik Schwarz). In dezelfde optiek komen ook rock en dance steeds dichter bij elkaar.
- Techno is weer helemaal terug, alle geluk wel niet in de eind jaren '90-vorm, wel in een soort vet geluid-remix.
- De DJ Top 5: Andrew Weatherall, Gilles Peterson, Hell, Naughty en Dominik Eulberg.
- Mathew Jonson bevestigt.
- Te veel vet geluid gehoord. Niemand durft nog iets anders op te leggen, lijkt het wel. Hetgeen een standardisering in de hand werkt en mij het einde van het Vet Geluid as we know it doet vermoeden. Geen nood overigens: er komt weer wel iets anders.
- Vielen tegen: Black Strobe, Captain Comatose, Jaga Jazzist.
- Ik denk dat ik volgend jaar maar eens op vakantie ga tijdens de 10 Days 2006.
- Plaat van de 10 Days Off 2005: Soulwax - Another Excuse (DFA Remix).
dinsdag, juli 26, 2005
zondag, juli 24, 2005
Overdose
Luister naar:
Who Made Who: Deens postfunkpoprockgezelschap op Gomma; zeer sterk spul. Morgen interview met de heren.
The Juan Maclean, wiens Less Than Human maar beter en beter wordt. Vooral 'Crush the Liberation' is verslavend.
Een goeie minimal techno mix-cd van Tobi Neumann (Pass Your Bedtime).
De Juan Atkins verzamelaar op Tresor, met een absolute verslaving aan de magie van 'Vessels in Distress' en 'The Passage' tot gevolg.
DJ T, aan wiens laatste elpee en 12-inch ik nog meer verslaafd ben geraakt sinds ik de man in actie heb gezien.
Zal niettemin blij zijn dat ik vanaf dinsdag mijn normale ritme terug kan opnemen. 7 dagen van de 11 is slopend. Maar eerst nog Hell vs Tiefschwarz in de Grote Zaal van de Vooruit.
zaterdag, juli 23, 2005
Lord Sabre
donderdag, juli 21, 2005
Juan is the Teacher
woensdag, juli 20, 2005
DFA AO
Awoert!
Zo, zo
Washington DC:
You're rotten to the core. You're deeply agressive; street-level violence and big-time politics.
dinsdag, juli 19, 2005
Lijstje week 31
- Fat Freddy's Drop - Based on a True Story [Sonar Kollektiv]
- Ark - Preacher [Perlon]
- Bamboo - Spaceship Crashing [Disco Obscura]
- Double - Woman of the World [Disco Obscura]
- Plantlife - The Last Song (Chicken Lips Mix) [Plantlife]
- Tiefschwarz - Wait & See (Tiefschwarz Dub) [Fine]
- Michael Mayer - Lovefood [Kompakt Pop]
- James Duncan - Yes I Can [Real Soon]
- Mathew Jonson - Return of the Zombie Bikers [Wagon Repair]
- Chicken Lips - Sweet Cow (Lindstrøm Mix) [Kingsize]
Jeugdsentiment
Day 03
maandag, juli 18, 2005
zaterdag, juli 16, 2005
MJ
vrijdag, juli 15, 2005
Alles kom reg
donderdag, juli 14, 2005
Gand vaut bien une messe
Lijstje week 30
- Tiefschwarz - Wait & See (Tiefschwarz Dub) [Fine]
- Tokyo Black Star - Blade Dancer (Dixon Edit) [Sonar Kollektiv]
- VA - Cosmic Dancer: Voyage One [Disco Obscura]
- Volga Select - Vintage Visions 2 [2020VintageVisions]
- Hieroglyphic Being - Je Suis Musique [Spectral]
- James Duncan - Peoples Are Peoples [Real Soon]
- Prins Thomas - Major Swellings [Noid]
- The Juan Maclean - Tito's Way (Reverso 68 Remix) [DFA]
- Chicken Lips - Sweet Cow (Lindstrøm Remix) [Kingsize]
- Plantlife - The Last Song (Chicken Lips Remix) [Plantlife]
maandag, juli 11, 2005
KM
zondag, juli 10, 2005
Too Much Music
De nieuwe Tiefschwarz, de Tiefschwarz Dub van 'Wait & See' om precies te zijn, is misschien wel de plaat van het jaar. Lekker decadent en barok, de plaat die ze altijd al gingen afleveren.
Ook de Volga Select 12" op 2020VintageVisions is een knaller van jewelste. Veel beter dan wat Black Strobe tegenwoordig uitspookt in elk geval.
Ook zijn er twee nieuwe Lindstrøm mixen. Een acid house-je voor Chicken Lips op Kingsize en een guitar-fueled electrofunker op Hi-Phen voor Crazy B die met de merkwaardige naam 'Snuten' nu voor eeuwig opgescheept zit.
Verder verslaafd aan het steeds meer vormen en essenties belichamende 'Folding Space', misschien wel de beste Mathew Jonson ooit? "Zeggen we dat niet van elke Mathew Jonson?" is dan de volgende vraag.
Mezelve voor het ooit nog eens te verschijnen minimal dossier op KM verdiept in de verzamelde werken van Daniel Bell. Diens discografie is trouwens al even minimaal als zijn muziek. Een stuk of vijftien releases sinds begin jaren 1990. Hetgeen hem misschien wel de enige consequente minimale artiest maakt. Robert Hood, van wie ik misschien wel té veel platen heb, volgt. Tegelijk ook steeds meer aan het verdwalen in het minimale labyrinth van M_nus dat Minimize to Maximize heet.
Voorts wens ik de naam James Duncan hier te vermelden, voor future reference als het ware. Zijn Peoples Are Peoples op Real Soon (het label dat de geniale gedachte had om de Carl Craig mixen van Ultramarine te herpersen) kan naast het beste van Henrik Schwarz en KDJ parkeren.
Ook niet minder dan schitterend: de zes tracks tellende Cosmic Dancer disco re-edit ep op Disco Obscura, vol italo/disco/electro-klanken. Een stevige aanrader voor de cosmic dancer in u. Zij die geen discogitaren kunnen verdragen laten wel beter verstek gaan.
Throne van Excepter ten slotte is een sublieme plaat. Lekker dronen tot je niet meer weet in welke dimensie je nu weer verzeild bent geraakt. Zoals het moet.
En Wilderness levert met zijn zelfbetitelde debuut zowaar een goeie rockplaat af. Dat ik dat nog moet meemaken.
Über allen Gipfeln ist Ruh, kortom.
vrijdag, juli 08, 2005
donderdag, juli 07, 2005
Diep en Zwart
woensdag, juli 06, 2005
Lijstje week 29
- Prins Thomas - Major Swellings [Noid]
- Mathew Jonson - The Return of the Zombie Bikers [Wagon Repair]
- Robert Babicz - Phonecall Dub [Punkt]
- Shirley Lites - Heat You Up (Melt You Down) [West End]
- Ark - Caliente [Perlon]
- The Knife - Pass This On (Dahlbäck & Dahlbäck Mix) [Rabid]
- Padlock - Padlock [Island]
- Wouda Boogie - Jam in Pumpwork [Dopeness Galore]
- The Juan Maclean - Tito's Way (Reverso 68 Remix) [DFA]
- Michael Mayer - Lovefood [Kompakt Pop]
dinsdag, juli 05, 2005
At last
zondag, juli 03, 2005
Can-ie?
zaterdag, juli 02, 2005
Vinyl Times
Er is een ontstellend aantal goede platen in de winkels verkrijgbaar dezer dagen. Te veel om ze allemaal op te noemen maar ik doe hier toch een poging.
Deze week een hattrick Mathew Jonson gescoord: de nieuwe Wagon Repair, een oude op Sub Static en een split-12” met The Mole. Eindeloos genieten dus.