donderdag, juli 28, 2005

Science Faction

Ik haat het als artiesten hun eigen werk gaan remixen en opnieuw uitbrengen met één extra track. Nu heeft, helaas, Carl Craig Landcruising herwerkt. Ten eerste: wat was er mis mee? Niks natuurlijk. Ten tweede: één onuitgebrachte track erop zetten is pure afzetterij. Zelfs al was 'Sparkle' het beste nummer dat Carl Craig ooit heeft gemaakt, dan nog blijft het toevoegen van één track-als-lokkertje pure geldklopperij. We weten dat het slecht gaat met de muziekbusiness maar dit ruikt naar uitverkoop, evenals de Planet E Classics-reeks waar haast elk nummer dat Craig ooit uitbracht op Retroactive en Planet E nu wordt heruitgebracht.

Begrijp me overigens niet verkeerd: dat een nieuwe generatie de muziek van Carl Craig zo gaat leren kennen is een goede zaak en ik heb ondanks het grote aantal first editions in mijn platenkast allerminst last van elitarisme, maar het smaakt toch wel heel zuurtjes als je 30 euro of meer neertelt voor een originele Retroactive, om enkele maanden daarna te constateren dat Planet E elk nummer apart gaat heruitbrengen, met een prijskaartje van minstens 12 euro per 12-inch uiteraard (waar dan uiteraard op de b-kant een onuitgegeven nummer of onuitgegeven remix opstaat). Het zou me bijvoorbeeld veel minder storen als ze de originele versies - eventueel met nieuw artwork - gewoon zouden herpersen, zoals laatst met de 69-reeks is gebeurd. Maar dit zijn gangsterpraktijken waar echte muziekliefhebbers en verzamelaars de dupe van worden, terwijl zij juist degenen zijn die ervoor zorgen dat men zijn vinyl nog aan de straat stenen kwijtraakt.

Laat deze weeklacht u overigens niet tegenhouden om Landcruising tot u te nemen, want het is een fantastische plaat maar dit moest ik toch even kwijt.

2 Comments:

Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Ik vind het altijd een veeg teken als artiesten (los van dubproducers natuurlijk) hun eigen werk gaan 'herinterpreteren'. Blijft toch in 99% van de gevallen een zwaktebod. Bovendien kan Kreekie beter zijn energie in een nieuw album steken ipv op zijn eigen mythe cruisen. Dat wat al die Detroit gasten behalve Banks een beetje last van beginnen te krijgen.

12:55 p.m.  
Blogger Manic Inventor said...

hear hear, exactly my thoughts. mad mike heb ik daar inderdaad nog niet op betrapt. maar hij is dan ook van mars, nietwaar? ;-)

12:56 p.m.  

Een reactie posten

<< Home