donderdag, december 23, 2004

Regressie

Deze week muzikaal in een regressieve bui. Simple Minds (alle elpees voor New Gold Dream), Throbbing Gristle (20 Jazz Funk Greats), Sisters Of Mercy (Alice en Lucretia), het fameuze Nick The Stripper van The Birthday Party (Cave was toen beter), Grotesque van The Fall, Cabaret Voltaire (L21st en Sleepwalking), Kenny Larkin (Tedra), Konk, Liquid Liquid, Morvern Callar soundtrack, Cluster (Zuckerzeit), DAF (5-track ep op Mute), Nick Cave & The Bad Seeds (The Firstborn Is Dead, Cave was toen beter 2), Depeche Mode (Blasphemous Rumours), Big Black (Kerosene) en mijn handen popelen om mijn (weliswaar kleine) Curve-verzameling nog eens uit de kast te trekken. En binnenkort ga ik eens kijken wat ik van Staalplaat feitelijk in huis heb (Na een korte opzoekbeurt in de archieven blijkt dat te zijn: Deutsch Nepal, Esplendor Geometrico, Illusion Of Safety, Nocturnal Emissions (waaronder herinner ik me één die in een rond doosje op een bedje van zout lag/ligt), Rapoon, O Yuki Conjugate en uiteraard Muslimgauze). Neem daar nog bij dat je hoe dan ook door blootstelling aan LCD Soundsystem, Chromeo en het gros van alle vinyl zwemt in de jaren 80-referenties en het lijkt wel alsof je terug in de tijd gezogen wordt.

woensdag, december 22, 2004

Hahahahahahahahaha!

Ik zou natuurlijk tegen mezelf kunnen zeggen: had je maar geen pseudoniem dat op Babe eindigt moeten verzinnen. Maar voorlopig moet ik er toch nog erg om lachen. Dus vandaag een mail van X in de bus naar aanleiding van mijn artikelenreeks over de industriële Engelse scène op KindaMuzik. Of ik eens niet met zijn goede vriend X uit Zwolle wou uitgaan, want hij vond mijn artikelenreeks zo mooi en had nog steeds geen vriendin.

dinsdag, december 21, 2004

Crash

Na Cocaine Nights was ik gisteren uit pure Ballard-obsessie maar onmiddellijk in Crash begonnen. Maar ik heb het vandaag toch maar even langs de kant laten liggen. Pure pornografie gewoon. Ik had het ook al niet zo met de film van Cronenberg. Die gelijkschakeling van gruwel, dood en sex is iets waar ik op het moment nog niet helemaal bij kan. Niet dat het mij schokt maar dat gaat maar door en door en in feite word ik er een beetje misselijk van. Heb ik wel vaker hoor bij Ballard, van die momenten waarop je denkt: gaat hij nu echt nog verder? Meestal ontlokt me dat dan een schuin lachje, omdat het deviante, het durven doen wat anderen alleen denken, me altijd wel heeft geïnteresseerd en er weinig schrijvers zijn die er zonder effectenbejag (in The Atrocity Exhibition is het zelfs klinisch) over kunnen schrijven. Morgen misschien verder lezen maar de eerste tien pagina's zitten nu nog altijd iets te vers in het geheugen om onmiddellijk de draad weer op te nemen.

maandag, december 20, 2004

Islamitische Metaforen

Je mag van die islamieten zeggen wat je wil maar ze weten wel wat een mooie metafoor is. Zo noemde de linkse oppositie in Turkije het akkoord dat Erdoyan met de EU had bereikt 'een raaf die ze ons als een nachtegaal proberen te presenteren'. Bij ons zou zoiets waarschijnlijk 'een kat in een zak genoemd' worden, hetgeen, geef toe, nogal prozaïsch is. Het kan dus nog wel, poëzie in de politiek. Kom daar nog eens om in een tijd dat sommige nitwits islamieten als geiteneukers proberen te presenteren.

Eindelijk!

Goed nieuws, vrienden. Volgens De Morgen en enkele opiniepeilingsinstituten zijn de jongeren zij die zich tussen de gezegende leeftijden 17 en 34 bevinden. Ik ben dus nog steeds jong. Niet dat ze daar in mijn omgeving aan twijfelen, maar dat is een ander verhaal.

Post-moderne Neurose en de Gevolgen

Na Millenium People, Super-Cannes en Running Wild is Cocaine Nights al het vierde boek dat ik deze maand van Ballard heb gelezen. En buiten het feit dat hij één van de weinige schrijvers is die je werkelijk in een boek kan zuigen, moet ik vooral één ding besluiten: ik word er niet vrolijker van.

En voor één keer is dat niet vanuit een pessimistisch perspectief (waar gaat het toch naar toe etc...) dat ik dat schrijf. Het is meer uit een buikgevoel dat je die donkere kant die hij met chirurgische precisie ontleedt ook bij jezelf ontwaart. Zelden heb ik me zo kunnen identificeren met de hoofdpersonages als in deze vier boeken van Ballard. Niet omdat dat ik zou doen wat zij doen, maar omdat je je als exponent van de West-Europese levenswijze in die post-moderne neuroses en de daaraan gekoppelde immoraliteit zo goed kan inleven. Je leest de korte inhoud op de achterflap en je weet dat het (in minder of meerdere mate) fout gaat aflopen met de hoofdpersoon (de hoofdpersonen zijn altijd mannen, de vrouwen zijn de slachtoffers, maar hebben het altijd veel sneller begrepen). Maar toch ga je volledig in die gedachtengang mee, je laat je, als in een draaikolk, vrijwillig mee naar dat punt voeren waar je weet dat het ademen ophoudt, de moraliteit nog slechts een vage nachtmerrie is, en waar je plots beseft dat je veel te ver gegaan bent. En zelfs dan wil je niet van het besluit afstappen dat het desondanks misschien toch wel de moeite waard was.

"Politics is over (...) it doesn't touch the public imagination any longer. Religions emerged too early in human evolution - they set up symbols that people took literally, and they're as dead as totem poles. Religions should have come later, when the human race begins to near its end. Sadly, crime is the only other spur that rouses us. We're fascinated by that "other world" where everything is possible."

Zo gaat het altijd bij Ballard. Zet een schijnbaar tevreden, financieel welgestelde, in het sociale weefsel perfecte ingepaste X die verveeld, onvervuld of gefrustreerd is bij een Y die hem (weer die hem, maar laten we er toch maar vanuit gaan dat die karakteristieken niet enkel mannelijk meer zijn, hoewel ze dat misschien oorspronkelijk wel waren) voorstelt aan misdaad, illegale sex, drugsgebruik, geweld en wat weet ik nog en Y heeft het gevoel dat hij openbloeit én tegelijk de touwtjes nog in handen heeft. Dat laatste kan natuurlijk nooit waar zijn. Zoals Aristoteles al zei: Als niet A dan B, maar niet A én B.

En dat is natuurlijk het grote gevaar voor onze onmiddellijke toekomst. Neem figuren als Fortuyn, Bush, Dewinter en Bin Laden. Ze proberen de mensen ervan te overtuigen (en dat lijkt hen voorlopig toch aardig te lukken) dat een beetje agressie, een beetje trots, een beetje geweld, een beetje dood, de zaken even dat kleine zetje geeft waardoor we ons weer zeker van onszelf gaan voelen. Daarna komt het dan allemaal wel terug in orde. Eerst even de irrationele teugels laten vieren en dan daarna de teugels via de ratio terug strak trekken.

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Het probleem is uiteraard - en dat beseft Ballard al heel lang en probeert hij ons nu al sinds Crash Diets te maken - dat vanaf het moment dat je die irrationele machine in gang hebt gezet, deze met geen wil van de wereld onmiddellijk meer te stoppen is.

En zulke gedachtengang zit blijkbaar in onze genetische opmaak ingebakken. In Europa is het de laatste zestig jaar al twee keer voorgevallen (Nazi-Duitsland en Joegoslavië) en toch blijven we op een of andere manier er altijd weer opnieuw van uitgaan dat het ons nooit meer zal overkomen. Want wij zijn toch tevreden, de buiken zitten vol, de feestdagen komen eraan, kijk eens hoe we consumeren: wij zijn toch ge-luk-kig maaaan!

Blijkbaar dan toch niet zo gelukkig? Moet je alleen maar België en Nederland zien sinds Fortuyn en de moord op Van Gogh. Politici beginnen als vanzelf racistische en fascistische taal uit te spuwen alsof ze nooit anders gedaan hebben, halen vergeten wetten vanonder het stof want het ethische reveil is nu wel echt nakend; enkelingen nemen prompt de toorts op en steken een schooltje of een moskee in brand alsof ze er al een tijdje op zaten te broeden: eindelijk kunnen we nog eens het achterste van onze tong laten zien, eindelijk nog eens might and right, law and order, brood en spelen, eindelijk de coma van de reality shows van ons afgeschud, eindelijk nog eens een formidabele tegenstander, eindelijk kunnen we nog eens ten strijde trekken tegen iets of iemand. Fuck the economy, let's go to war!


zondag, december 19, 2004

Het slechtste van 2004

Omdat anderen nu bezig zijn met het 'beargumenteren van hun keuze', voel ik mij verplicht tegendraads te zijn en volgende tien items en/of personen voor het komende jaar een gewisse ondergang toe te wensen.

1. Clouseau en The Night Of The Proms, maar vooral Clouseau (ik woon over de brug aan het Sportpaleis, vandaar)
2. Alle idolen (krijgt die ouwe Nietschze hopelijk nog gelijk)
3. U2 en meer bepaald Bono 'gimme a Nobel Prize or gimme death' Vox (how to dismantle U2?)
4. De Pfaffs (besmettelijke ziektes mogen hun deel worden)
5. Het Vlaams Behang en meer bepaald Marie-Rose Morel (dodelijke maar slepende ziektes mogen...)
6. Vet Geluid (of wat daarvoor moet doorgaan)
7. Het kapitalisme (krijgt die ouwe Theo Ploeg hopelijk ook nog gelijk)
8. Alle, maar letterlijk alle politici maar toch vooral Hugo Coveliers (omdat ze uit hun aars praten en dat stinkt)
9. Het gezeik over de multiculturele apartheid (omdat ik volgend jaar opnieuw de krant wil lezen)
10. The United States of Jesus (omdat ik één van de jaren nog wel eens platen wil gaan kopen in New York, Detroit en San Francisco zonder mijn hol te laten inspecteren)



Rare jongens...

...die Fransen. Hebben ze voor het oer-Engelse FAQ toch wel een Franse vertaling gevonden. Te weten: Foire Aux Questions (Vragenkermis). Het blijft een irritant maar zeer fascinerend volk. Ze schrijven trouwens ook veel betere boeken dan ons.

Oei!

Het is dat ik ondertussen al vergroeid ben met mijn da volgaBabe-pseudoniem, want gisteren moest ik toch wel even lachen toen die kerel op soulseek mij aansprak met een "Hey Babe, Wassup?".

vrijdag, december 17, 2004

Reïncarnatie van de levenden

Bob Smith was zo beschaamd na zijn bijdrage aan die Eurotrash-shit dat ie zich prompt tot vier jonge snaken heeft laten ombouwen. En Bloc Party was een feit.

Klinkt in ieder geval beter dan The Cure sinds 1985 heeft geklonken. Klinkt ook net hetzelfde als The Cure voor 1985.

Het is nu officieel

Het Antwerpse gedeelte van de ondertussen zevenkoppige Destination UNKnown-familie speelt ten dans op de vrijdag van De Nachten.

Hip Hip Hoe-Raaaaaah!

6 Maanden

Zolang heeft het dus geduurd alvorens ik een bekende tegenkwam op Soulseek. Of beter: hij kwam mij tegen.

Mooi is dat, zo'n verrassing

Koop een paar dagen geleden een plaat van de mij verder onbekende Piano Overlord. Kant B1 herbergt namelijk een stuk electronica dat ik normaal gezien alleen van Carl Craig verwacht. Meer percussie dan beats, sirenenstem à la Powerbass van E-Dancer en distorted synthgeluiden die je aan 69 doen denken.

Verrassing, oh verrassing: In kleine lettertjes lees ik daar op de kaft toch wel all tracks written & played by S. Herren zeker. Chapeau, zeggen wij dan. En ook maar meteen: Plaat van de Maand!

donderdag, december 16, 2004

Computer Alfabeet

Het moet een stuk of vier jaar geleden zijn maar eergisteren is mijn cpu even stilgevallen. Harde schijven en cdr's waren ontkoppeld voor een interne schoonmaakbeurt en ik kreeg het ding niet meer aan de praat. Heb uiteindelijk de hulp van één van mijn computernerdvrienden moeten inroepen om opnieuw online te geraken.

Gevolg: koud zweet, ontwenningsverschijnselen, snel een blad papier om toch maar iets op te schrijven...

Ben ik dan toch iets te gewend aan al die apparaten?

maandag, december 13, 2004

Les Nuits

Heb vandaag van Lubacov de bevestiging gekregen dat het Destination UNKnown-driespan hoogstwaarschijnlijk De Nachten 2004 in De Singel muzikaal mag gaan opfleuren. Deze dag kan even niet meer stuk. Hoop dat er in extremis geen stok meer tussen het wiel terechtkomt. In ieder geval: Lubacov rules!

Smullen met Kerstgeld

Vandaag de stad ingetrokken:

Resultaat:
-Harde Schijf van 160GB (Soulseek, here I come again)
-Ballard: Crash en Cocaine Nights
-Dick: Beyond Lies The Wub (Collected Short Stories met onder andere Paycheck en Colony)
-Eno: Taking Tiger Mountain & Here Come the Warm Jets
-Teveel vers vinyl om op te noemen

Dat ze nu niet meer zeggen dat ik niet bijdraag aan de economie!

En kort daarvoor kwam er ook nog een zending van Rush Hour met die fabelachtige Meikbar 12-inch.

Nu even uitblazen en genieten. (mmmmmmmm........)

zondag, december 12, 2004

Grotesque

Ben na enig namedroppen van James Murphy maar eens The Falls Grotesque gaan checken. Lekker jakkerende plaat is dat. En als de man van LCD die stemtoon van Mark E. Smith niet heeft afgekeken, dan weet ik het ook niet meer. En 'Movement' heb ik zelfs een paar keer in andere vorm horen voorbijkomen.

Samengevat: LCD = scheut Kraftwerk+scheut Can+scheut Eno+scheut The Fall, lekker roeren en je krijgt één van de fijnste plaatjes van de laatste tijd.

Wat ik wel enigszins mis op het LCD-debuut is die oer-machinenoise die je op 'Losing My Edge' en 'Yeah Yeah Yeah' wel kon horen. Er wordt gewoon iets minder in het rond geschopt. Maar dat is nauwelijks een minpunt want ik krijg 'Tribulations', 'Daft Punk Is Playing at My House' en 'Disco Infiltrator' (vrijdag nog door Ali Schwarz door de boxen van Petrol gejaagd) al dagen niet meer uit mijn hoofd.

zaterdag, december 11, 2004

De Lijst

Na enig wikken en wegen én in de hoop dat er vanaf nu geen essentiële platen meer uitkomen, hier mijn platen van het jaar 2004, zonder enige volgorde uiteraard:

CD's
LCD Soundsystem - LCD Soundsystem
Alex Attias Presents Mustang - Back Home
TV On The Radio - Desperate Youth, Bloodthirsty Babes
Andrew Pekler - Nocturnes, False Dawns & Breakdowns
The Black Keys - Rubber Factory
Coil - Black Antlers
Monne Automne - Introducing Light & Sound
Devendra Banhart - Niño Roja
Build An Ark - Peace with Every Step
Âme - Âme

Singles
DKD - Future Rage
Earl Zinger - Heavy Hitter
Moonstarr - Detriot
Nerd - She Wants to Move
Beanfield - Tides (Carl Craig Remix)
Justus Köhncke - Zwei Protonen
Swayzak - Another Way
Spektrum - Breaker
Kid Sublime - Jahwell 3
Mathew Jonson - Decompression EP
A Visitor From Another Meaning - Hills of Honolulu
I:Cube - Fr33z EP
Losoul - You Know (Long Version)
Aardvarck - Cult Copy Pt 2
The Emperor Machine - The TV Extra Band
Theo Parrish - Twin Cities


Eno

Dank gaat uit naar James Murphy en de Droommachine om mij op het solowerk van Eno te wijzen. Heb vandaag al enige keren Here Come the Warm Jets er doorgejaagd en het bevalt me uitstekend.

Diep Zwart

Gisteren nog eens het genoegen gehad om Ali Schwarz te mogen bezig horen. Soms leek het wel alsof ik me in Fuse midden jaren '90 bevond. Met andere woorden: V** G***** is gewoon een duur synoniem voor, jawel, TECHNO. Het enige verschil is dat er nu af en toe een gitaar in de mix wordt gegooid. Zo eenvoudig kan het soms zijn. Een medefeester wist het te beamen: Wie zie er dat techno dood is? Wie zei er dat acid dood is? Que la fête continue!

vrijdag, december 10, 2004

Van Goud naar Stront (of: Omgekeerde Alchemie)

Het gebeurt haast nooit meer: een groep of zanger die na enkele beloftevolle platen volledig de mist ingaat. Zo is het dus de Simple Minds vergaan. Waren hun eerste vijf elpees telkens goed voor op zijn minst enkele spannende mengelingen van electronica, Kraut-esthetiek en new wave, dan begon het vanaf New Gold Dream, de perfecte plaat, grondig mis te lopen. Het is zelden goed voor een groep om een perfecte plaat te maken. Vanaf Sparkle in the Rain zat de bombastische Celtic Rock-klad erin en het is nooit meer goedgekomen. Ze wilden concurreren met U2 om de grootste te zijn en ze zijn nog dieper dan hen gezonken. Triest.

Maar die eerste platen! Voor de vuist weg kan ik zo een dozijn nummers uit hun vroegere carrière opnoemen die ik nog maandelijks opleg, en dan niet alleen uit nostalgie, maar ook omdat ze zelfs nu nog relevant klinken. Life in a Day, Real to Real Cacaphony, Empires and Dance, Sister Feelings Call en Sons and Fascination zijn allemaal platen die bol staan van een inventief samengaan van punk, wave, dub, Bowie, Krautrock en de toenmalig nieuwste electronica. Jim Kerr had toen ook nog niet de drang om absoluut de meest opgeblazen, meest pathetische aller zangers te zijn. En als je zijn teksten van toen vergelijkt met die van andere 'grote groepen' uit de vroege jaren '80, dan is die kaleidoscopische, haast cut-upperige aaneenrijging van semi-intellectuele onzin eerder verfrissend in vergelijking met het drammerige doemen dat toendertijd blijkbaar verplicht was.

Daarom een lijstje fijne nummers van een groep die (deels) ten onrechte naar de onverlichte achtergrond van de geschiedenis is verdwenen.

Calling Your Name
Carnival (Shelter in a Suitcase)
Celebrate
Changeling
Film Theme
I Travel
League of Nations
Love Song
Premonition
Sound in 70 Cities
Theme from Big Cities
Thirty Frames a Second
This Earth That You Walk Upon
This Fear of Gods
Twist/Run/Repulsion

En nu ga ik mezelf eindelijk eens vinylkopieën van Sons and Fascination en Life in a Day aanschaffen. Zo goedkoop mogelijk uiteraard! Maar dat zou een makkie moeten zijn bij een groep die zozeer de Wet van de Dalende Curve heeft ondergaan.

Het Debuut

Hij is er, de eerste lange van LCD. En ik heb hem nog niet kunnen afzetten. Net zoals tijdens het concert klinkt het geluid eigentijds zonder dat de antecedenten vergeten worden. En dat is misschien wel het verschil tussen een plaat die 'wel heel erg lekker' is en een waarlijk vernieuwende plaat. LCD wil niet vernieuwend zijn. Ze willen platen maken die je bij de haren de dansvloer opsleuren en dat is hun goed recht. Suicide, Cabaret Voltaire en Kraftwerk en No Wave worden samengeklutst en toch klinkt het geheel als LCD Soundsystem. LCD is van nu en kon van geen ander moment zijn. Heel erg lekkere plaat dus.

dinsdag, december 07, 2004

JGB

Gisteren gekocht en gisteren uitgelezen: Running Wild van Ballard. Slechts iets meer dan honderd pagina's en hoewel je vanaf de eerste bladzijde de oplossing van het raadsel vermoed, roept het zoals altijd bij JGB meer vragen oproept dan er zinnen in het boek staan. Alleen al voor de volgende zin aan te schaffen: "In a totally sane society, madness is the only freedom."

Vandaag dan maar begonnen in The Drought.


Turn To Red

Rent allen naar die vinylboer! Killing Joke heeft eindelijk zijn eerste single opnieuw uitgebracht. Turn to Red is nu verkrijgbaar op transparant rood vinyl op Malicious Damage. En is - moet ik het erbij vermelden? - van de eerste tot de laatste noot essentieel.


zondag, december 05, 2004

Vragen die ik mij soms stel 2

Is het echt toeval dat Derrick May bijna geen enkele plaat meer gemaakt heeft nadat Carl Craig zijn eerste maakte?

Vragen die ik mij soms stel

Wat zou Ian Curtis van New Order vinden?

zaterdag, december 04, 2004

World Industries

Altijd een beetje kut, als er net voor het jaareinde nog een mega-plaat uitkomt. World Industries heet het beestje. Het baasje is laptoptovenaar Andreas Tilliander. De man besloot nadat ongeveer iedereen dat al had gedaan, dan ook maar eens vocaal te gaan. En dat gaat hem goed af. Je hoort hier wel veel BC, Kompakt en ander geklik, maar het resultaat is toch een boeiende plaat, die bovendien uitzonderlijk helder klinkt. Vocalen komen van één man en twee meisjes (zelf zingen is dan weer een stap te ver?). De mood is poppy maar toch blijven de grijstonen van het experiment mooi in de randjes hangen. Platen zoals er meer gemaakt zouden moeten worden.

FUCK V** G*****!

Als ik in onze blog-gemeenschap nog één woord lees over zgn. vet geluid, bega ik een ongeluk. Wat een onnodige discussie zeg! Alsof elke nieuwe stijl van muziek een naam nodig heeft. Please people! Voor mij bestaan er nog altijd twee soorten muziek, goede en slechte. Dat men het af en toe nodig vindt om een naam te bedenken die tegemoet komt aan de attributen of karakteristieken van een muziekstijl, tot daaraan toe. Maar het discuzeuren (bedankt voor dat laatste woord, Omar!) is zo irrelevant, vooral als je het korte leven dat een stijl tegenwoordig beschoren is in beschouwing neemt. Tegen dat de heren (het gaat hier zoals steeds in dit soort discussies om heren) hun label ingang hebben doen vinden binnen kleine kring, is er alweer iets anders. Samengevat: het is de moeite niet om er tijd aan te besteden.

Trouwens: ik persoonlijk verwijs als ik het over Tiefschwarz heb gewoon naar electro-house, want laten we eerlijk zijn: het zogenaamde *** ***** is niet meer dan dat. Een beetje electro, veel house en soms een streepje techno, bestemd voor de dansvloer. En daarmee uit! :-)