vrijdag, juli 29, 2005

Top of the World, ma!

Ik blijf me ondanks dat we ondertussen toch al heel wat gewoon zijn verbazen over de Amerikaanse arrogantie. Onder de banier "Is anybody making movies we'll actually watch in 50 years?" verscheen er deze week een artikel in Newsweek dat beweert dat volgende films (houd u vast voor een lachkramp!) binnen 50 jaar nog te bekijken zullen zijn. Ik vind de meeste uit de lijst nu al niet het aanzien waard, maar soit.

Het gaat om:

War of the Worlds
Jerry Maguire
Top Gun
Risky Business
Notting Hill
Erin Brokovich
My Best Friend's Wedding
Pretty Woman
A Beautiful Mind
Pirates of the Caribbean
Ocean's Eleven (slechtste film ooit gemaakt zonder twijfel)
Moulin Rouge

Ik laat er nu nog enkele tussenuit. Geloven ze nu echt bij Newsweek dat we binnen 50 jaar nog naar deze hoop bagger gaan willen kijken? Lordy! Ooit zal een wetenschapper het Amerikaanse brein aan een grondig onderzoek onderwerpen en vaststellen dat de domheid er genetisch ingebouwd zat. Want met zo'n instelling kan je volgens mij onmogelijk lang leider van de beschaafde wereld blijven. Ondertussen slaak ik een zucht van verlichting als deze week wordt vastgesteld dat het bioscoopbezoek maar blijft teruglopen, voornamelijk door het onvoorstelbaar ondermaatse niveau van de Amerikaanse films.

Overigens wens ik hier ook een lans te breken voor het zorgvuldig en compleet bekladden van de affiches van Mr. & Mrs Smith. Waar zitten die graffiti-artiesten als je ze nodig hebt?