woensdag, december 07, 2005

Struck

Alexis Vos doet hier nogal heel laaiend over The Strokes. Dan is mijn interesse natuurlijk gewekt. Dus maar even binnengehaald voor een luisterbeurt, die drie elpees. Naar mijn goede gewoonte in uitgesteld relais.

Is This It vind ik toch wel heel charmant moet ik zeggen. Wat dus wil zeggen dat ik er niet ben in geslaagd om de plaat af te zetten. Klinkt wel allemaal net hetzelfde. Maar dat zal wel de charme van garagepunk zijn, zeker? Of laat ik het in de toen nog Engelse woorden van Martijn zeggen: "nice album, but hardly a shock to the system".

Room on Fire klinkt op het eerste gehoor een stuk rijper maar ik mis de bovengenoemde charme van het debuutalbum. Toch is de plaat ook weer niet zoveel minder als wordt beweerd. Voor de ongeïnitieerde kan de stem van Casablancas trouwens wel stevig op de zenuwen gaan werken. Maar een zinsnede als "I wanna be forgotten / I don't wanna be reminded" vind ik dan weer wel erg erop.
First Impressions of Planet Earth, pas uit in januari naar ik heb vernomen, zou volgens dezelfde Alexis nogal prog zijn. Que? Niks van gemerkt dus. Single 'Juicebox' rockt in elk geval als de beesten. En de rest van de plaat klinkt toch ook niet echt slecht, zij het wederom niet bepaald wereldschokkend.

Conclusie: The Strokes mogen blijven, maar ergens sluimert een intuïtie dat ik er niet zo heel vaak naar ga teruggrijpen. Daarvoor blijft garagepunk voor mij toch altijd wel een beetje 'teveel van hetzelfde' klinken.

2 Comments:

Blogger Martijn said...

Gemor vanuit de garage: The Strokes is géén garagepunk! In de verste verte niet zelfs. Veel te strak, veel te ingewikkeld, veel te ver doorgecomponeerd. Een andere kenmerk van garagepunk is de ongeleide energie. The Strokes zijn juist een beetje landerig.

Verder is het wel een leuke band.

Voor echte, echte garagepunk, die 66-69 shit, stort je je op de Nuggets-box. De toppers van dit jaar waren 'Watch Yr Back' van Digger & The Pussycats, 'Let It Bloom' van Black Lips. Van vorig jaar en volgens mij meer jouw smaak is 'Lost Sounds' van Lost Sounds.

10:34 a.m.  
Blogger herman said...

Ik vind die nieuwe single nogal Franz Ferdinand-achtig. Met name de zang. Verder weinig nieuws onder de zon. Ik zal hem vast 's slsk'en, maar ik weet nu al dat ik hem niet meer dan 2 of 3 keer uit ga luisteren.

5:08 p.m.  

Een reactie posten

<< Home