zaterdag, november 26, 2005

Segregatie in dagelijks taalgebruik

Het valt me op dat als men over immigranten met een nieuwe nationaliteit (of zelfs mensen die hier geboren zijn met onze nationaliteit) schrijft of praat, men het steeds heeft over "een Nederlandse van Somalische afkomst" of een "Belg van Marokkaanse afkomst". Waarom niet gewoon "een Nederlandse" of "een Belg"? Waarom altijd die allochtone schaduw over zo iemand werpen in de media? Om te laten zien dat ze er niet bij horen? Dat ze er nooit zullen bijhoren? Door systematisch die mensen op die manier te benoemen zullen ze er inderdaad nooit bijhoren. Wat zeg ik? Als ik hen was, zou ik er nog niet meer willen bijhoren.

6 Comments:

Blogger herman said...

Ja, jammer dit. De media houdt door dit soort dingen (al dan niet bewust) de segregatie in stand. Als ze dat soort zaken nou alleen zouden vermelden wanneer het relevant was...

6:58 p.m.  
Blogger Mathias Vermeulen said...

En wanneer is het dan relevant? In de misdaadstatistieken? In de werkloosheidsstatistieken? Nooit?

7:30 p.m.  
Blogger Manic Inventor said...

ik vind persoonlijk nooit. een mens is een mens. en laat dat dan maar als een oeroud cliché klinken. het wordt hoog tijd dat we dat eens opnieuw leren. "wij en zij", waarbij die laatste er natuurlijk niet bijhoren, is de laatste tijd weer heel bon ton.

wat je over die statistieken zegt is natuurlijk wel waar. maar ik kan je wel zeggen dat ik geen werkloosheidsstatistieken nodig heb om te weten dat allochtonen gediscrimneerd worden. ik zit dagelijks op de vdab. dan weet ik genoeg.

7:42 p.m.  
Blogger rizzx said...

hier is in Nederland ooit bewust voor gekozen (wb. misdaad e.d.) omdat men vond dat de statistieken zodanig uitvielen dat je er simpelweg niet omheen kunt dat allochtonen procentueeel meer misdaden begaan. Dan lijkt het me ook relevant. Moet er natuurlijk wel naar de oorzaken gekeken worden en daarvoor moet je erg diep graven in de misstappen van het Nederlans immigratie beleid

8:32 p.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Tsja jongens, wij en zij, dat is nou een sociologische wetmatigheid. Of het nou house of techno is, indie of metal, rockisme of popisme is, Ajax - Feyenoord, mens of chimpansee etc.etc. het narcisme van de kleine verschillen noemde Freud het al.

En zo ook in dit geval. Vreemd, een tijd geleden was het bewonderswaardig dat in Frankrijk een immigrant gewoon een Fransman was en dat afkomst niet werd bijgehouden in allerlei statistieken, nu schijnt dat opeens raar te zijn.

Het is ook erg uit de tijd om te zeggen dat het met sociaal-economische factoren te maken heeft en toch, als het nu economisch goed ging zou niemand dit soort onzin, 1939 stijl, interesseren.

11:08 p.m.  
Blogger Ludo said...

Het ergert mij ook altijd.

Laatst nog bij een voetbalwedstrijd werd George Boateng "een Ghanees met een Nederlands paspoort" genoemd. Dat vind ik vrij grof voor iemand die op zijn 10e naar Nederland kwam en nu 30 is. Natuurlijk hij blijft Ghanese wortels houden, maar zelfs dat hoeft toch ook niet iedere keer gememoreerd worden.

Het kan nog erger natuurlijk. De jonge voetballers Affelay en Aissati worden constant als Marokkanen gezien, terwijl ze notabene hier geboren zijn. En Afellay ooit in een interview verklaarde: "mijn moeder zei: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg."

11:03 a.m.  

Een reactie posten

<< Home