maandag, oktober 03, 2005

The Librarian

Een mirakel gewoon die b-kant, 'The Librarian', met David 'Scott Walker II' Sylvian op vocalen. Altijd een droom natuurlijk als helden de handen in elkaar slaan (Friedman, Liebezeit én Sylvian). Maar ik vind vooral ook het kaftje heel mooi. Alsof het hier een poster betreft voor één of ander optreden in een stoffig parochiezaaltje of jeugdhuis.

Waarom Scott Walker II? Ik had op mijn mp3-speler 'The Electrician' van Scott Walker gezet. Maar nu ken ik dat nummer nu ook weer niet zo goed en toen hij, Scott Walker dus, de eerste zangnoten aanhief, dacht ik voor één keer echt met een nummer van David Sylvian te doen te hebben. Voor één keer, want hoewel Sylvian duidelijk door Walker is beïnvloed, zijn ze normaal gezien toch wel duidelijk van elkaar te onderscheiden. Wel fenomenaal is het feit dat 'The Electrician' al van 1978 dateert, terwijl vooral het latere werk van Sylvian vaak net hetzelfde klinkt. Anekdote in verband met dit nummer: 'Vienna' van Ultravox zou er door geïnspireerd zijn, net als Lodger en Scary Monsters van Bowie En zo is je persoonlijke muziekgeschiedenis vaak een aaneenschakeling van wat je helden van elkaar opgepikt hebben. Mooi toch?

1 Comments:

Blogger bas said...

the librarian staat in herwerkte vorm (?) ook op het nine horses album. mooi liedje.

9:06 a.m.  

Een reactie posten

<< Home