maandag, oktober 24, 2005

Leesvuur

Na deze laatste weken weer eens een overdosis Philip K. Dick tot mij genomen te hebben (twee verhalenbundels achter de kiezen, het essentiële Valis - voor de tweede keer weeral - herlezen en het schitterende Dr. Futurity voor het eerst tot mij genomen) en eindelijk aan Ballards The Crystal World toegekomen te zijn, gaan we de herfst in met enkele uitdagingen.

Nuja, Schopenhauers Bespiegelingen over Levenswijsheid is niet echt moeilijke lectuur - zeker niet in vergelijking met het topzware De Wereld als Wil en Voorstelling. Bij een eerste lezing vielen me al wel zijn magnifieke schrijfkwaliteiten op. Belooft.

Heideggers Sein und Zeit is wel moeilijke lectuur maar ik ben altijd tot zijn filosofie aangetrokken geweest. Vooral zijn voordurende worsteling met de absolute grenzen van de taal vind ik erg fascinerend. En ondanks al die zijnden, waar anderen wellicht een punthoofd van krijgen vind ik hem erg lucide.

Verder moest ik Maurice Dantecs Cosmos Incorporated, een turf van bijna 600 pagina's met heel veel moeilijke woorden erin, gewoon hebben, alleen al omdat sommige Franse critici het boek voor onleesbaar hebben versleten. Onleesbaar? Dat zullen we nog wel eens zien. Trouwens, elk boek dat makkelijker is dan het waanzinnige Gravity's Rainbow blijft hoe dan ook leesbaar.

1 Comments:

Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Gravity's Rainbow is gewoon een vakantieboek. Leest als een tierelier als je de eerst 30-40 pagina's doorkomt. Of had ik dat al een keer gezegd? :)

10:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home