woensdag, september 07, 2005

Passtime

De volgende dagen ga ik mij voornamelijk op de sofa leggen en mijzelve onledig houden met Houellebecqs La Tentation d'une Île. Ook literatuur redt wel eens. Zo nu en dan.

Blijven voorlopig half gelezen:

Herzog van Bellow (te pijnlijk, te irritant, misschien te Amerikaans)
Mythologies van Barthes (ofwel hou ik niet van esthetica, ofwel vind ik dit gewoon niet zo heel interessant, ofwel begrijp ik die man niet)
Crash van Ballard (dat ik gewoon een walgelijk boek vind en blijf vinden)
Tongkat van Peter Verhelst (zeer poëtisch maar te sprookjesachtig om te kunnen blijven bekoren)

3 Comments:

Blogger bas said...

Crash van Ballard (dat ik gewoon een walgelijk boek vind en blijf vinden)

waarom? vanwege het onderwerp?

1:05 a.m.  
Blogger Manic Inventor said...

er is iets in mijn persoonlijkheid dat dat boek gewoon niet lust. ik ga niet ontkennen dat er voor de meeste mensen (ik heb zelf geen rijbewijs) blijkbaar een soort sexuele spanning van auto's uitgaat en dat je dat dan tot in het uiterste kunt extrapoleren, zoals ballard in dat boek doet. maar ik vind die verweving van fysieke gruwel, verwrongen metaal en sex gewoon walgelijk en pervers, fetisjisme van de ergste soort. er is nog weinig menselijkheid in dat boek terug te vinden.
hetgeen uiteraard niet wil zeggen dat ik zoals elk mens niet ook af en toe walgelijk en pervers ben ;-)
langs de andere kant: het kan één van de bedoelingen zijn van dat boek dat het je doet walgen.
dus: ik ontken de realiteit en de gevolgtrekkingen van zijn observaties niet, maar voor mij hoeft het niet op die manier. ik vond de film trouwens ook er ver over qua slechte smaak.

op één of andere manier heb ik trouwens hetzelfde voorgehad met the cook, the thief, his wife and her lover van peter greenaway. ik kon die film niet langer dan 20 minuten aanzien en ik zal hem ook nooit meer herbekijken.

(btw: voor de rest van ballard zijn oeuvre, evenals dat van cronenberg en greenaway ben ik overigens wel heel erg te vinden)

3:07 a.m.  
Blogger Stevie Nixed said...

Ballard kan ik nog begrijpen, maar BARTHES? :-(

12:11 p.m.  

Een reactie posten

<< Home