dinsdag, augustus 30, 2005

Little Thief

De geschiedenis van de rock-'n-roll mag dan wel van het plagiaat aanéén hangen maar dat gitaartje in 'Little Ghost' van The White Stripes lijkt toch wel héééél erg op een stukje Smiths dat ik nu niet onmiddellijk kan thuisbrengen. Een mooie gelegenheid ineens om al mijn Smiths-platen nog eens uit de kast te trekken. Blijft een ongeëvenaarde groep en de Morrissey van toen een unieke tekstschrijver. "I thought that if you had an acoustic guitar, then it meant that you were a protest singer" of "I recognize that mystical air, it means: I'd like to seize your underwear". Heerlijk toch?

Langs de andere kant: die nieuwe White Stripes begint langzaam beter en beter te worden. Misschien begin ik nu pas te aanvaarden dat ze na Elephant nu eenmaal geen weg meer op konden zonder zich te blijven herhalen. Misschien schopt Get behind Me Satan zich alsnog tot in mijn top tien als het zo verder gaat.