maandag, augustus 22, 2005

The Days of Mars

Ik vond de DFA remix van 'Rise' sowieso al het beste wat er ooit op DFA is verschenen. En nu komen Delia Gonzalez & Gavin Russom ook met een album. Nuja, laten we het een langspeler noemen, er staan maar vier nummers op The Days of Mars [DFA, oktober 2005]. En het zijn vier instrumentale synthstukken zoals ik ze graag heb, dwz zeer spacey en allemaal langer dan 10 minuten, zodat er ruimte is voor ontwikkeling en progressie. Referenties? Cluster, vroege Kraftwerk, Popol Vuh, Ash Ra Tempel, Tangerine Dream, Eno en Basic Channel. Het geniale 'Rise' blijft ook zonder DFA-beat gemakkelijk overeind. '13 Moons' is haast elegisch met die bijna roerloze piano. 'Relevee' zit net als 'Rise' vol spanning en verwachting, leidend naar een climax die maar niet komen wil, alsof er engelenzang wordt aangeheven die je wel hoort maar waarvan je de bron niet kan plaatsen. Het al even mooie 'Black Spring' sluit dit nostalgische album af met meer van hetzelfde. Machtige plaat.

3 Comments:

Blogger willem said...

hear hear! geweldig. om bij weg te zweven op de bank, om bij te werken... Cluster getransmuteerd naar deze tijd was (ook) mijn eerste associatie.

9:42 p.m.  
Blogger bas said...

kijk, met zo'n beschrijvingen kan ik nauwelijks meer wachten! ben zeer benieuwd!

11:58 a.m.  
Blogger bas said...

inmiddels neergehaald, en ik ben er nu achter hoe een ruimtereis klinkt. ik vlieg nog even mee...

7:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home