maandag, mei 23, 2005

Programmed

Zes jaar oud ondertussen al, gekocht in supergelimiteerde en dus ook superonhandige box met vijf 10-inches, en om eerlijk te zijn feitelijk nog maar weinig onder de loupe genomen: de elpee van Carl Craigs Innerzone Orchestra. Bij aankoop een beetje teleurstellend en nu in 2005 is daar blijkbaar nog niet zo heel veel verandering in gekomen. Het titelnummer, 'Manufactured Memories' (met sample van Steve Rachmads stem), 'Architecture' (JMJ-soundalike met Richie Hawtin in een bijrol) zijn uitstekend. De jazzversie van 'At Les' haalt het, wat ze ook doet, niet bij het elektronische origineel. 'Blakula' daarentegen is echt wel een heel mooi nummer dat een beetje aan FSK en zelfs aan Tuxedomoon doet denken. Ook de cover van Wars 'Galaxy' heb ik voor Craigs doen altijd een onbeschrijflijk tam nummer gevonden. Bovendien had hij al een nummer dat zo heette en veel beter was.

Slechts 1 op 3 vind ik voor Craig dus een beetje onder peil. Het heeft mij altijd een overambitieus project geleken: teveel zwarte muziekgeschiedenis in één plaat willen concentreren, dat wreekt zich altijd. Beter doen wat je kunt, zeg ik altijd. Nee, dan zijn Landcruising en More Songs about..., en ook The Detroit Experiment - in feite de verbeterde versie van dit project - toch veel beter, dat zijn platen waaruit geput kan worden, rotsen waarop gebouwd kan worden.

1 Comments:

Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Vreemd. Mijn favoriete plaat van dat jaar. En sowieso mijn favo Craig album. Met name de eerste helft staat als een huis. Alleen die Bug in the Bassbin had niet weer gehoeven.

The Detroit Experiment vind ik dan weer niet om aan te horen zo saai. Verschrikkelijk.

9:37 a.m.  

Een reactie posten

<< Home