vrijdag, mei 27, 2005

Ik haat hem. En waarom.

Simon R. dus. Ik snap echt niet dat zoveel mensen - en dan nog wel mensen die meer talent hebben dan die luller zelf - met deze opgeblazen luller weglopen (zie ook The Wire, waar hij nog altijd een grote stem heeft en net daar werken mensen die het zó veel beter kunnen zeggen dan hij). Hoe meer ik van hem lees, hoe bozer ik word. Altijd dat toontje van "kijk toch eens hoe knap gevonden van mij", om van te rillen gewoon. Ik las vorige week nog een oud stuk van hem over krautrock en hoewel daar zeker enige waarheden in stonden (sommige dingen kan je nu eenmaal moeilijk ontkennen, nietwaar?), stoor ik me toch enorm aan dat après moi le déluge-sfeertje dat altijd van zijn schrijfsels afdruipt, alsof zijn meninkje in steen gegrift staat.

Maar ja, dat komt er natuurlijk van als je door de halve wereld als een schrijvende god wordt aanzien. In feite heeft hij gewoon geluk gehad dat hij één van de eersten was die over de tegencultuur van de jaren '80 en begin jaren negentig schreef. Op die lauweren rust hij nog steeds, hoewel hij al jaren niks relevants meer heeft geschreven. Als ik hem moet geloven is grime het nieuwe manna. Alsjeblief zeg! Dat is het niet. Benieuwd welke argumenten hij gaat aanvoeren als die voorspelling niet uitkomt en grime, tot nu toe niet meer dan één strominkje in Londen (met Dizzy als enige deftige exponent), een voetnoot in de dansgeschiedenis blijkt.

[langs de andere kant zou je kunnen zeggen: je moet hem niet lezen. true, true! maar waar ik ook ga ik kom de man overal tegen]

Ik kan het niet juist benoemen wat me nu net aan hem stoort maar volgens mij is het het framework dat hij aanbiedt, de mening dat er een lijn (waarop dan weer een verklarend model gebouwd wordt dat ten allen prijze gevrijwaard moet worden) door de recente muziekgeschiedenis loopt, iets waar ikzelf absoluut niet in geloof. Want dat zou een leercurve impliceren en als de geschiedenis mij al iets heeft geleerd is dat we er niets uit leren. Het is waarschijnlijk gewoon mijn geloof dat theorie altijd ondergeschikt is aan praktijk en dat je zoveel theorieën kan ontwikkelen als je wilt, maar dat de realiteit je bijna altijd inhaalt (zie Einstein, om maar eens een beroemd voorbeeld te noemen, die de quantumtheorie niet wou aanvaarden omdat ze niet binnen zijn theoretisch raamwerk paste).

Ik merk het ook aan Omar die, hoezeer ik hem ook bewonder om zijn schrijfkunsten en originele inzichten en hoezeer ik me op het gebied van smaak en interesses met hem ook verwant voel, zich soms zo diep in een zelfde theorie (nl. Barthes' punctum en studium) laat verglijden dat hij nog amper verstaanbaar is én, wat belangrijker is, die theorie (of methodologie, of nog, werkinstrument ) toepast op zaken waarvoor die theorie, die methodologie of dat werkinstrument nooit bedoeld waren. Als ik punctum associeer met The Kills barst ik gewoon in lachen uit. No offence intended uiteraard, beste Omar.

Het is meteen ook een verklaring waarom studeren op een universiteit nooit echt iets voor mij geweest is (iets wat ik, vreemd genoeg, met mijn broer, hoezeer onze karakters ook verschillen, gemeen heb). Luiheid was er misschien een deel van, maar zeker niet het belangrijkste. Het was - en is nog steeds - het moeten aanleren van al die verschillende theorieën die van de eerste moment dat je er een ingang in vindt, complete onzin lijken en niet de minste betekenis hebben voor je eigen dagelijkse leven. Ik weet nog dat ik ooit de grote Gombrich moest lezen, ook al zo iemand die als een onaanraakbare autoriteit op zijn gebied wordt gepresenteerd, en dat ik absoluut gruwde van het feit dat ik die man zijn theorieën en inzichten, van buiten moest leren.

De bottom-line van deze veel te lange uitleg, is, denk ik, gewoon dat ik een absoluut wantrouwen heb tegenover alles en iedereen wat zich als autoriteit beschouwt. Corrolarium daarvan is dan weer dat ik een absolute hekel heb aan mensen die zichzelf serieus nemen zonder daar de humor of ironie van in te zien. Het lijkt soms wel alsof mensen die veel denken (het denken-an-sich bedoel ik dan; het denken om te denken: de ideologie) hertoe gebracht worden om de realiteit naar hun denkpatronen te schikken, terwijl iedereen toch weet dat de realiteit couldn't give a fuck about your thought processes.

Amen.

11 Comments:

Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Ik hoop altijd dat de humor (en The Kills recensie was natuurlijk gedeeltelijk een grap) herkenbaar is in wat ik doe. Aan de andere kant, niet alles hoeft grappig te zijn.

Verstaanbaarheid is een keuze, niet alles hoeft wat mij uitgespeld te worden (mijn KM recensies zijn volgens mij kraakhelder maar ik zou nooit altijd zo willen schrijven.) Ik heb altijd prettig gevonden dat er schrijvers zijn die eigenlijk een lang verhaal schrijven waar je als lezer wanneer je het fascineert leert in mee te gaan, een soort uitdaging aan de lezer. En dat is toevallig wat Reynolds altijd wel uitmuntend deed.

Als je nog eens een leuke kritiek op Reynolds wil lezen moet je eens DJ Culture lezen van Ulf Poschardt. Toen kon ik het niet geloven maar Poschardt weet heel goed te ontleden waarom SR een conservatieve rockist is (ook al gebruikt hij de tweede term natuurlijk niet.)

10:29 a.m.  
Blogger rizzx said...

Ik deel je mening voor een deel. Maar het 'pedante i know everything' toontje is boven alles natuurlijk een mening en geen alles definerend feitenbetoog.

Ik ben ten eerste gefascineerd door zijn kennis en de manier waarop hij muziek omschrijft, heel beeldend en alhoewel ieder zijn eigen interpretatie de juiste vind ook vaak 'spot on'.

Omars gesmijt met filosofen gaat me soms ook te ver. Ook eerst door gefascineerd nu irriteert het me soms. Je kunt namelijk ook je eigen woorden gebruiken, dat is nog indrukwekkender lijkt me, stuk moeilijker ook. Maar respect voor SR en OMC is op zijn plaats. Check zijn laatste boek, boordevol informatie, veel minder filosofische dwalingen. Enorm goed boek hoor

10:41 a.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Joris, heeft gelijk dat de kracht van SR is dat hij heel mooi muziek kan omschrijven. Hij is alleen de laatste jaren veel pedanter geworden (op z'n vervelende Britse manier, hij krijgt tegenwoordig in het digitale ook veel meer tegenwicht en voelt zich waarschijnlijk sneller aangevallen.)

Wat zijn eigen woorden? Omgevallen boekenkasten zijn nooit leuk, maar het idee dat alles in Jip&Janneke taal moet worden uitgelegd vind ik vrij depressief. Ik snap die angst voor theorie ook niet zo, is niet meer dan gereedschap en als iemand de moeite doet om eens uit te zoeken wat punctum is zal die merken dat het een heel handig concept is dat een betoog juist verduidelijkt.

11:23 a.m.  
Blogger rizzx said...

ook daar heb je gelijk in. maar ja elk voordeel heb zijn nadeel. zo kun je nog wel even doorgaan. doen we dan ook maar niet

12:43 p.m.  
Blogger Martijn said...

Vincent, als ik zo lees moet je gewoon de biomedische wetenschappen in. Weinig theorie, veel grafieken en tabellen en elkaars onderzoek afzeiken is niet alleen de favoriete hobby, maar zelfs een verplichting (falsificatie en zo.)

3:08 p.m.  
Blogger Manic Inventor said...

ik heb mij gisteren wel degelijk door lange hoofdstukken barthes geworsteld (nuja geworsteld: zo moeilijk is het nu ook weer niet) alvorens dit te schrijven.

wat betreft reynolds: allemaal ok voor mij zolang ik hem maar niet hoef te lezen. :-)

3:32 p.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Wat was eigenlijk de aanleiding voor die tirade tegen SR? :)

9:18 p.m.  
Blogger Mathias Vermeulen said...

Allemaal goed en wel, maar grime wordt het wel degelijk niet. Het leeft gewoon niet bij de jeugd (en ik mag dat zeggen ;) ).

10:10 p.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Grime, was dat niet even iets in 2003? ;)

10:22 p.m.  
Blogger Manic Inventor said...

@omar: een stukje over acid house dat ik ergens van hem tegen kwam. en dat is dan uit zijn beginperiode, de periode waarmee hij zijn reputatie heeft gevestigd. ach: het komt nooit meer goed tussen mij en simon; ik moet hem gewoon niet. net zoals ik gecharmeerd ben van jouw schrijfsels, net zo ben ik ge-de-charmeerd (lelijk woord maar toepasselijk) van die van hem.

misschien komt het er gewoon op neer dat ik helemaal tegen kunst-filosofie ben?

11:38 p.m.  
Blogger rizzx said...

ik zou toch zijn laatste boekie aanschaffen hoor!

1:07 p.m.  

Een reactie posten

<< Home