woensdag, april 20, 2005

Extra Ecclesiam Nulla Salus

Na de nonsensprofaniteiten van de vorige post, terug naar meer sacrale zaken. Joseph Ratzinger is tot paus verkozen. Goede zaak vind ik dat. Wat verwacht men dan ook? Dat ze een nieuwe leukerd gingen verkiezen? Dacht van niet. Niet dat ik mij van enige kerk iets aantrek, maar ik vind het gewoon leuk dat er nog eens een paus verkozen wordt die in het Concilie van Nicea (325 na Christus, alsjeblieft!) gelooft. Bovendien hebben kenners van Augustinus bij mij altijd een streepje voor. Ach, een kerk kan toch geen potsenmaker meer gaan verkiezen in deze zware tijden. Wie roept dat de kerk opnieuw progressiever moet gaan worden, behoort waarschijnlijk niet tot die kerk. De kerk is zo'n typisch voorbeeld waar vooral mensen iets over te zeggen hebben die er helemaal niks mee te maken hebben. Eeuwenoude instituten als de RK moeten geleid worden door een aartsconservatief. Zekerheden hebben we verdomme nodig. Ik verwacht alvast een nieuwe veroordeling van Galilei.

7 Comments:

Blogger Martijn said...

Ben het helemaal met je eens. Of je bent katholiek, of je bent het niet. Genoeg andere kerken om je bij aan te sluiten.

7:19 p.m.  
Blogger bas said...

nuclear assault heeft er ooit een mooi liedje over geschreven.

dus jullie vinden het goed dat iedere gelovige steeds fundamentalistischer wordt? want dat is het gevolg van deze polarisatie: mensen kunnen alleen maar kiezen uit een stel extremisten. mooie vrijheid van godsdienst.

maar goed, ik moet niet zeiken, ik ben agnosticus ;-)

8:08 p.m.  
Blogger Manic Inventor said...

ik word met de jaren opnieuw geloviger
maar hou het stil ;-)

8:38 p.m.  
Blogger Martijn said...

Het mooie van godsdienst is dat je altijd je eigen variant kan verzinnen als de huidige je niet aanstaan. Als je het slim doet kan je er zelfs nog een aardig zakcentje aan overhouden.

9:02 p.m.  
Blogger Stevie Nixed said...

er wordt me gezegd dat mijn atheisme ook een geloof is. HELP. mijn vader beweert dat ik ooit op de tafel aan het slaan was roepend "maar god bestaat niet!" heh? ik herinner me er niets meer van, maar *ze* had wel gelijk. heh

9:15 p.m.  
Blogger Martijn said...

er wordt me gezegd dat mijn atheisme ook een geloof is.

Dat klopt, want het bestaan van een god is niet te testen. Toch wijkt atheïsme af van al andere godsdiensten, omdat theïsten een extra element toevoegen, waarvan atheïsten zeggen dat het overbodig is. Occam's Scheermes komt dan om de hoek (alhoewel Occam natuurlijk een monnik was, maar hij vond dat het bestaan van God alleen op openbaring berust en nooit op logisch redeneren. Als ik het goed heb.)

10:43 a.m.  
Blogger Manic Inventor said...

indeed: het bestaan van God berust op geloof en kan volgens Occam nooit door de rede bewezen worden.

9:45 p.m.  

Een reactie posten

<< Home