dinsdag, april 05, 2005

Dune

Zonet Dune nog eens bekeken en het blijft na al die keren een uiterst merkwaardige film, een soort vis noch vlees bedoening. Ten eerste als Lynch-film. Ik kan maar geen kenmerken van 's mans gebruikelijke filmische mystiek erin terugvinden (tenzij je de halve Twin Peaks-cast als dusdanig zou beschouwen). En er zijn natuurlijk de gewoonweg slechte elementen: die ontzettend belachelijke gefluisterde voice-overs, de theatrale, bijna anti-cinematografische, aanpak en de gedateerde speciale effecten (die backdrops zijn om te besterven van het lachen, zo jaren '50 bijna). Feitelijk, maar zoiets blijft natuurlijk puur hopen op iets wat nooit zal gebeuren (dromen mag natuurlijk), zou Lynch zelf die film eens moeten her-maken. Met wat ze nu met cgi kunnen zou de film een stuk indrukwekkender kunnen worden. Want nu blijft het allemaal toch een beetje boordkarton. Vreemd ook dat een cineast van Lynch's kaliber, die daarna tot indrukwekkend visionaire dingen in staat is gebleken (met even weinig middelen!) zo magertjes uitvalt, bijna in het niet valt zelfs, als je de film vergelijkt met datgene waar Kubrick in 1968(!) met 2001 al toe in staat was. Die film blijft zijn kracht behouden, ook filmisch, terwijl Dune zijn kracht nog louter kan putten uit het scenario en dus in feite het originele messianistische verhaal. Alles aan deze film lijkt een gemiste kans. Blijft het kijkplezier, maar zelfs dan moet je er nog van houden, want ik kan me voorstellen dat veel mensen dit een zeer belachelijk spektakel vinden. Toch genoten, maar met veel fronsen van de wenkbrauwen.

5 Comments:

Blogger bas said...

spijker, kop. vreselijk slechte film, het verhaal wordt ook dramatisch verteld. toch het aankijken waard, maar dat ligt meer aan het feit dat het hier over dune gaat.

er is trouwens een hele nieuwe versie van (zonder lynch uiteraard), een zeer amerikaanse tv-film/mini-serie, gemaakt voor de sci-fi-channel. inmiddels hebben ze op die manier tot en met boek drie verfilmd. niet veel soeps allemaal, maar het is dune en ik ben fan, dus...

9:11 a.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Heren, heren. Het zij u vergeven want ik schijn te enige te zijn die van de lynchiaanse Dune houdt, die hem prefereert boven dat taaie boek.

Hele belangrijke film voor mij, al was het omdat het als 13-jarige in de bioscoop een compleet waanzinnige wereld leek, zoiets had ik nog nooit gezien! Een stop die je uit iemand kon trekken?

Een paar jaar geleden zag ik hem terug en behalve het afgeragde einde en Stings typische onderbroek zag ik er zoveel lynchiaanse motieven in terug, die droomruis, dat rare sadisme. Dat theatrale is juist prachtig, dat het verteld wordt in horten en stoten, als intensiteiten is prachtig! En ook zeer lynchiaans: wederom drie wonderschone vrouwen.

Maar goed het is een persoonlijke afwijking. ;)

11:07 a.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Virginia Madsen natuurlijk!!! Woeeeeooeeeee [verandert in geile tekenfilmwolf]

9:22 p.m.  
Blogger bas said...

wat vincent zegt: graag kijken, maar toch een slechte film. het zijn vooral de voice-overs die eigenlijk onverdraagbaar maken.

11:27 p.m.  
Blogger niemsz said...

Nagenoeg alles van Lynch gezien en bewoond, maar Dune schuif ik maar voor me uit, steeds verder en verder

12:46 a.m.  

Een reactie posten

<< Home