dinsdag, februari 01, 2005

Nou, dat klinkt dus bekend

"(...) maar wel weet ik, dat ik moet werken en schrijven, omdat mijn schrijven voor mij leven, dat wil zeggen me ontwikkelen en mijzelf rekenschap geven betekent. Ik moet schrijven, omdat het de enige activiteit is waarvan ik vind dat die zin heeft, niet omdat ik er iets of iemand mee dien, maar omdat het mijn werk is en mijn bestemming, mijn gedachten op schrift te stellen. Schrijven is voor mij van zulk belang, dat seks, eten, mooie kleren en comfort, daarbij vergeleken, vrijwel betekenisloos worden, en dat terwijl ik een geil, hartstochtelijk en gulzig mens ben."

Reve weer eens (uit: Brief uit Schrijversland (Modern Toerisme) in Op Weg naar het Einde). Als er al één zinsnede is die een mens aan het schrijven zou zetten, dan is het zonder twijfel deze.

Als ik ooit zo een voortreffelijk juist geformuleerd stukje over het luisteren naar en het berichten over muziek uit mijn pen kan wringen dan zal mijn leven al bijna geslaagd zijn.

Mutatis mutandis geldt dit trouwens ook voor de nobele kunst van het dj'en. Ooit heb ik (pdw) in Humo zien beweren dat dj's "de obers van de muziek zijn". Hoewel dit zonder twijfel voor heel wat middelmatige tot slechte dj's geldt, durf ik hier toch aan te vechten dat hij hier zijn hand overspeelt. Niet alleen kan je moeilijk beweren dat obers de drankjes van hun klanten zelf kiezen, maar bovendien is zulke uitspraak zo veralgemenend (iets waar men zich in het zichzelf als het linkse geweten van Vlaanderen profilerende weekblad wel meer aan bezondigt, zo heb ik daar ooit in 1988 gelezen dat 'techno uitgevonden werd door een zekere Derrick May', de man die het geschreven heeft zat vorig jaar in de jury van Idool, zegt genoeg zou ik dan weer durven opperen) dat ze volledig nietszeggend wordt. Het geeft enkel aan dat (pdw) nog nooit de moeite heeft genomen om eens een goeie dj-set uit te luisteren. Of was hij misschien gebelgd door het feit dat een gemiddelde succesvolle dj vele malen meer verdient dan hij met zijn schrijfsels? Nog waarschijnlijker is dat hij gewoon niet van dansen houdt. Anders zou hij wel weten dat iemand gedurende twee uur op een dansvloer vastzetten geen sinecure is. Niet dat het laatste mij de laatste jaren nog zo vaak overkomt, maar ik durf gerust te zeggen dat zonder bepaalde dj-sets van Derrick May, Carl Craig en Jeff Mills mijn leven er alvast heel anders had uitgezien.