donderdag, februari 24, 2005

Habemus papam?

Het is mijn stelligste overtuiging dat ze met Jean-Pol een Arafat aan het uithalen zijn. Enigste verschil is dat ze bij het Vaticaan nu eenmaal iets meer geld hebben dan bij de Palestijnse Autoriteit (zo noemen ze dat toch, niet?) en zich dusdoende betere medicijnencocktails kunnen permitteren. Leuk detail is dat de paus er tussen twee ziekenhuisbezoeken in nog in slaagt om een boekje uit te geven waarin hij abortus met de holocaust vergelijkt (klein verschil: bij de holocaust ging het wel degelijk om mensen die al geboren waren, Jean-Pol) en het homohuwelijk (iets waar ik persoonlijk ook niet zo voor ben, maar ze doen maar hoor) als een bron van het Kwade (lang geleden dat ik dat nog eens met hoofdletter kon schrijven) aanduidt. Bovendien veegt hij, leider van een instituut waar meer dan de helft van de wereldbevolking van enige beslissingsmacht uitgesloten is (te weten: de vrouwen), de nationale democratisch verkozen (nou ja, laten we dat even aannemen) parlementen flink de mantel uit omdat ze abortus hebben goedgekeurd. Kardinaal Ratzinger, ook niet bepaald een man die bekend staat voor zijn progressive theorieën, haastte zich niettemin om eraan toe te voegen dat de paus het helemaal niet zo had bedoeld. Hetgeen mij dan weer doet vermoeden dat zelfs hij nu enigszins begint uit te kijken naar het glorieuze einde van dit pontificaat.

[kleine opmerking in de rand: wie heeft dat boek geschreven? ik veronderstel dat hij niet meer kan typen ondertussen en vermoed dat zelfs de krachtigste Dragon-software uit zijn gewauwel niks meer kan opmaken. gebarentaal misschien?]