dinsdag, februari 01, 2005

Gerard

Absoluut verslaafd ben in aan Gerard Reve. Hoe het komt dat ik hem tot vorig jaar onaangeroerd heb gelaten (hij is me dan nog aangeraden door mijn moeder) weet ik niet. Misschien omdat ik me toen ik een vroege twintiger was zo goed als heb afgekeerd van Nederlandstalige literatuur (ook daarvan is de reden me nog steeds niet echt duidelijk, waarschijnlijk zal het wel iets te maken hebben gehad met een paar teleurstellende leeservaringen gekoppeld aan het feit dat ik toen per se het Engels en het Frans met alle geweld wilde leren beheersen, hetgeen me trouwens is gelukt). Zo verslaafd dat ik alle boeken die ik van hem heb gelezen (tot nu toe slechts vier stuks, als er opnieuw geld voorradig is vlieg ik als een hazewind naar de Fnac) nu aan het herlezen ben. Dat komt natuurlijk door zijn absoluut meesterlijke taalgevoel maar ook omdat hij zoveel in onbruik geraakte woorden gebruikt. Ik ben nu eenmaal een zuiger voor correct Nederlands. Ik heb nooit gehouden van het importeren van vreemde begrippen in mijn moedertaal, tenzij er echt geen Nederlands equivalent voorhanden is. Ook vind ik het prachtig dat iemand op zulk een open manier zijn ziel durft blootleggen. Waarschijnlijk zal er wel enige verdichting aan te pas zijn gekomen maar toch blijft zelfs het herkauwen van zijn zinnen voor mij op het moment interessant. Hoe die man de volstrekte banaliteit kan beschrijven met woorden die anderen slechts gebruiken voor diepgaande en al te intellectuele bespiegelingen is voor mij een raadsel. Mocht er iemand een schrijver kennen die het ook kan, dat hij of zij het me dan asjeblieft komt melden.

Wat ik ook zo mooi vind aan Reve is dat ik er zelf zin van krijg om te gaan schrijven. Het kan natuurlijk nooit de enige reden zijn maar het blijft een goede waardemeter voor de kwaliteit van literatuur. Ook van Ballard, Dick en Houellebecq heb ik al verscheidene keren de impuls gekregen om zelf de pen ter hand te nemen (heerlijk toch dat je zo'n anachronisme nog kunt aanwenden om het woord 'schrijven' aan te duiden!) en ook zij zijn mee van mijn favoriete schrijvers.

Zo, dat wou ik even kwijt.

2 Comments:

Blogger Ludo said...

*doopt broodje in reuzel.

9:16 p.m.  
Blogger Martijn said...

Waarschijnlijk ben ik van nature toch teveel een calvinist voor Reve. Geef mij maar Wolkers of Vestdijk.

9:20 a.m.  

Een reactie posten

<< Home