zondag, januari 09, 2005

The Dream Generator

Na enig en dus zeker niet volledig onderzoek in de archieven blijken volgende kandidaten alvast in aanmerking te komen voor het label droommuziek. Opmerkelijk: muziek voor dromen is bijna altijd instrumentaal. Dromen hebben immers niets met woorden, zij zijn louter beeld.

Underground Resistance en Rolando
Jeff Mills (op Axis)
Detroit Escalator Company
Carl Craig
Derrick May
Mathew Jonson
vroege Aphex Twin
Black Dog
Stasis
Alden Tyrell
Basic Channel en Chain Reaction
Octave One
Drexciya
Plastikman
Amber van Autechre
bepaalde Italo House platen
Juan Atkins
'Enemy News' van Maas
Global Communications/Reload
Dan Curtin
Artificial Intelligence I & II

Uiteraard slechts een eerste lijst die zeker nog aangevuld kan worden.

Wat hebben ze gemeen? Ze roepen het betere op. Wat is het betere? Het andere (het 'niet'); het toekomstige (het 'nog niet'); seks; ruimtesteden; utopische werelden; op voorhand tot mislukking gedoemde verlichte idealen; uiterlijke spanning die latente innerlijke rust maskeert; Zen; reizen; de zucht naar het onbekende; andere manieren van weten; evolutie en ongedachte mogelijkheden. Vele van deze artiesten hebben ook wel iets met water. Ofwel roepen ze innerlijke landschappen op, ofwel zoeken ze die onbewuste landschappen ver weg van deze planeet. Music for Dreams, kortom.

2 Comments:

Blogger bas said...

ik zou er boards of canada, christ. en zeker de eerste van xela (for frosty mornings and summer nights) bij willen voegen. en wat dacht je van photek?

11:20 a.m.  
Blogger Manic Inventor said...

photek was ik dus vergeten, inderdaad. Xela ken ik niet, dus ga ik zeker checken. Boards of Canada is voor mij moelijker: te mistig, te aards, mooi maar vaak erg beschrijvend vind ik.

12:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home