dinsdag, november 30, 2004

Voorlopig lijstje

Hoewel het nog maar eind november is, en ik mijn lijstje meestal pas rond eind december maak, was ik toch al benieuwd wat er dit jaar, na even snel mijn archieven doorzocht te hebben, was blijven hangen. In ieder geval hebben de volgende veertien cd's al een min of meer grote indruk achtergelaten. Op de 12-inches kom ik later nog wel terug.

Algemeen gesproken vond ik het maar een mager jaar. Dwz: ik heb niet lang moeten zoeken en de lijst van veertien -zonder schrappen- geeft al aan dat het wat betreft meesterwerken dit jaar maar dun gezaaid was. Wel was het een jaar waarin het album, vooral voor electronische artiesten, opgang maakte. Er zijn heden ten dage blijkbaar meer groepen die erin slagen om een echte langspeelplaat zonder vulsel af te leveren. Ook hoopgevend is het feit dat haast niemand nog van die overvolle platen maakt, genre zeventig minuten en meer. Eindelijk hebben ze begrepen dat een CD-R80 niet per se helemaal vol moet. Minder hoopgevend was dat de productie van goeie broken beat, een genre waar ik op basis van vorige jaren veel van had verwacht, zo goed als stilgevallen is. Het kan snel gaan tegenwoordig, zo lijkt het.

Voor de rest moet ik toegeven dat ik, afgezien van mijn recensiebezigheden voor KindaMuzik, toch vooral naar oude muziek heb geluisterd. Zoals steeds veel jazz, experimentele muziek, avant garde, noise, ambient, progressief jaren zeventig-spul, krautrock, psychedelica, house en techno van jaren terug en verder allerhande rariteiten en obscure platen. De echte ontdekkingen, laat ik het zo zeggen, waren platen van twintig jaar geleden of nog langer geleden.

In ieder geval, dit zijn (voorlopig en uiteraard niet in volgorde) de hebbertjes ofte de aanraders van dit jaar:

Moodymann - Black Mahogani [Peacefrog]
Build An Ark - Peace with Every Step [Kindred Spirits]
Monne Automne - Introducing Light & Sound [Lo-Fi]
Sketch Show - Loophole [Third Ear]
Team Shadetek - Burnerism [Warp]
Swayzak - Loops from the Bergerie [!K7]
VA - Klein Records Allstars Volume 1 [Klein]
Duo 505 - Late [Morr]
Andrew Pekler - Nocturnes, False Dawns & Breakdowns [~scape]
Mustang - Back Home [Compost]
Âme - Âme [Sonar Kollektiv]
The Black Keys - Rubber Factory [Fat Possum]
TV On The Radio - Desperate Youth, Bloodthirsty Babes [4AD]
Coil - Black Antlers [CDR]

1 Comments:

Blogger rizzx said...

Antony toch maar niet?

5:27 p.m.  

Een reactie posten

<< Home