maandag, november 15, 2004

Super-Ballard

Dat was ook al lang geleden. Het heeft me exact vier dagen gekost om Super-Cannes en Millenium People bijna letterlijk te verslinden. Ik val in herhaling, maar het is gewoon omdat Ballard zo fijntjes de vinger aan de pols van de realiteit houdt. Wie wil er in deze tijd nu nog verhaaltjes lezen over de teloorgang van luitjes op het platteland, of nog diep in Afghanistan? Hoe erg het misschien ook is (who am I kidding, anyway?), de toekomst wordt beslist in stedelijke en hoogtechnologische omgevingen. Tot spijt van wie het bestrijdt. Hoe hard fundamentamisten allerhande (en dan heb ik het niet alleen over zichzelf opblazende islamieten, maar al evenzeer over de Vlaamse Belachelijkheid dat beweert al die immigranten een enkeltje retour cadeau te willen doen) ook zullen blijven proberen, de vooruitgang die pakweg de laatste vijftien jaren in gang is gezet draai je met geen zweep, stok of kanon nog terug. Je kan natuurlijk altijd wat verschroeiende atoombommen uitstrooien. Maar je zult zien: doen ze toch niet. Tegen wie moeten ze anders zeuren?

Wie heeft er nog nood aan filosofen als men visionairen als Ballard kan lezen?

1 Comments:

Blogger bas said...

goed, nu ga ik het zeker lezen. eerstvolgende boek dat ik aanschaf is van ballard. en als ik het niet goed vind houd ik jou en omar aansprakelijk.

10:05 p.m.  

Een reactie posten

<< Home